Welzijn

Je welzijn heeft te maken met je goed voelen en er lichamelijk en geestelijk goed aan toe zijn. Een goed welzijn word deels bepaald door erfelijke oorzaken, maar je kunt zeker zelf ook veel doen om je goed te voelen! Hieronder bespreken we alle mogelijke oorzaken die leiden tot een goed of verminderd welzijn. Ook bespreken we waar dat dan door komt en zullen we uitleggen wat je zelf kan ondernemen om je welzijn te bevorderen!

Lichamelijk welzijn veroorzaakt door erfelijke factoren
Je lichamelijke gesteldheid is deels veroorzaakt door erfelijke factoren. De genen van je ouders kunnen onder andere (deels) bepalen of je lichaam goed functioneert. Een hartafwijking kan bijvoorbeeld in de familie zitten, of je kunt last hebben van epileptische aanvallen omdat je daar zogenaamd aanleg voor hebt. Voor een zo goed mogelijk welzijn moet je zo optimaal van je lijf gebruik kunnen maken. Dat betekend dat zowel je organen, als je gewrichten, als je bloedbanen, als je ledematen zo goed mogelijk in orde moeten zijn. Dat wordt dus deels bepaald door de genen die je van je ouders meekrijgt.

Lichamelijk welzijn beïnvloed door eigen toedoen

Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook invloed uitoefenen op het lichamelijk welzijn. Allereerst zijn er dingen die het lichamelijk welzijn bevorderen. Dit is bijvoorbeeld sporten of bewegen. Je lichaam blijft letterlijk en figuurlijk in goede conditie van beweging. Het is goed voor je hart om het af en toe wat harder te laten werken, als je erna maar weer genoeg rust neemt. Zo train je je organen zoals het hart. Daarnaast train je je spieren waardoor je lichaam sterker wordt. Een sterker lichaam draagt op zijn beurt ook weer bij aan lichamelijk welzijn. Wat ook goed is voor je lichaam is om veel water te drinken. De gemiddelde mens haalt niet de aanbevolen hoeveelheid water op een dag. Er zijn ook dingen die je beter kan laten als je je lichamelijk welzijn een handje wil helpen. Zo is het niet verstandig om te roken, omdat dat – zoals je waarschijnlijk wel weet – een slechte uitwerking heeft op je longen. Ook qua eten kun je maar beter e.e.a. laten staan. Dat je te veel van iets kan innemen is eigenlijk het belangrijkste om te weten. Je kunt bijvoorbeeld te zout tot je nemen, maar ook te veel suiker, te veel vet en te veel koolhydraten. Maar je kan ook te weinig vitaminen binnenkrijgen, te weinig ijzer of te weinig goede vetten. Of te weinig eten over het algemeen, waardoor je ondervoed raakt. Dat zijn allemaal factoren die je kunt beïnvloeden om je lichamelijk welzijn te optimaliseren.

Geestelijk welzijn veroorzaakt door erfelijke factoren
Of je goed in je vel zit – figuurlijk dan – kan beïnvloed worden door erfelijke factoren. Je kan bijvoorbeeld psychische aandoeningen hebben of krijgen, (mede) veroorzaakt door aanleg in je genen of soms gewoonweg geërfd van je (een) van je ouder(s). Zo kun je bijvoorbeeld gediagnostiseerd zijn met borderline of (een vorm van) autisme. Dit maakt dat alledaagse dingen in het leven voor jou lastig zijn om te behappen en dat je vaker stress, teleurstelling en onbegrip ervaart. Dit kom niet ten goede van je geestelijk welzijn. Als je last hebt van een psychische aandoening is het belangrijk dat je de juiste begeleiding krijgt om de negatieve ervaringen waar je mee te maken hebt terug te dringen, om tot een zo optimaal mogelijk geestelijk welzijn te komen. Maar los van het zoeken en/of accepteren van de juiste hulp zijn dit dingen waar je natuurlijk weinig aan kan doen.

Geestelijk welzijn beïnvloed door eigen toedoen
Of je je goed voelt in je hoofd heb je ook deels zelf in de hand. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het in je karakter zit om niet over gevoelens of problemen te praten met anderen. Als je – om welke reden dan ook – jezelf hebt aangeleerd om dingen voor jezelf te houden dan krop je gevoelens op. Als je dat lang genoeg doet dan kan dat een behoorlijke uitwerking op je geestelijke gemoedstoestand hebben. Vaak gaat dat hand en hand met het niet verwerken van oude trauma’s. Ook dit heeft een slechte invloed op je geestelijk welzijn. Verder kun je zelf nog op een positieve manier invloed op je gemoedstoestand uitoefenen door te sporten. Dit heeft namelijk naast lichamelijke effecten ook een positieve uitwerking op je geest. Als je sport of beweegt komt er namelijk het natuurlijke stofje endorfine vrij dat ervoor zorgt dat je je prettig voelt. Door zo nu en dan lekker te sporten voel je je automatisch ook gelukkiger.